Er valt heel veel te zeggen over drones en er valt nog veel te regelen. Brandweer en politie willen ze gebruiken, maar ze vormen ook een risico voor mens en dier. Ze zijn om mee te racen en ze jagen piloten van jumbo’s de stuipen op het lijf. Ze zorgen voor kansen voor pakketdiensten en terroristen tegelijk. Maar wat mij betreft bieden ze vooral de kans een verhaal eens op een andere manier te vertellen.

Een lijstje

Hoog op mijn lijstje van verhalen om te vertellen, stond de Grote Kerk in Zwolle. Het gebouw is kenmerkend voor deze stad waar ik ben geboren en getogen. Bovendien kende ik de kerk ook al van concerten en kerkdiensten, wat het vliegen in dit gebouw extra bijzonder maakte. En dat lijstje is inmiddels alleen nog maar langer geworden, binnen Zwolle en daarbuiten. Als je ook een goed idee hebt, laat gerust weten!

Making-of

Nadat ik op een forum een dronevlucht in een Belgische kerk had gezien, wilde ik heel graag in de Grote Kerk vliegen om er een filmpje van te kunnen maken. Gelukkig deelden veel mensen die gedachte met mij. Allereerst dank aan de beheerders van de Grote Kerk die me toestonden dit bijzondere gebouw met een drone te verkennen en aan Gerald van Grootheest die het eerste contact legde. En dank aan organist Toon Hagen die toestemming verleende voor gebruik van de orgelmuziek onder het filmpje.

Voorbereiding

Als voorbereiding op het vliegen in de Grote Kerk heb ik allereerst veel op fora van dronevliegers rondgekeken. De ervaringsdeskundigen verschillen van mening over het gebruik van diverse hulpmiddelen die de drone heeft om zichzelf automatisch te stabiliseren tijdens het vliegen, ook binnenshuis. De DJI Phantom 3 Professional, die ik gebruik, heeft onder andere gps waarmee positiebepaling plaatsvindt en een sensor om de afstand tot de grond te meten. Als de gps uitvalt, zoals in gebouwen vaak gebeurt, kan de drone onverwacht gaan zwenken. Ook kan de hoogtesensor in de war raken van verschillende ondergronden. Ik heb dus besloten alle hulpmiddelen uit te schakelen en volledig op bediening van de drone te vertrouwen via de twee pookjes op de afstandsbediening.

Eerste meters

Met het glas-in-loodraam, het orgel, de beelden en kostbare houtbewerkingen in de kerk, was mijn eerste doel om gevoel te krijgen voor de tochtstromen in het gebouw. Maar al na enige meters vliegen bleek dat de kerk met zijn dikke muren behoorlijk tochtvrij was. Belangrijkste verstorende factor bleek uiteindelijk het orgel. Nog los van het galmen dat ontstond door de luchtwervelingen die in de pijpen werden geblazen door de drone, veroorzaakte al het ijzer verstoring van het kompas. Aangezien ik zonder dit soort technische hulpmiddelen vloog, vormde dat op zich geen probleem. Ik kon alleen niet dichtbij het orgel opstijgen, omdat de drone dat dan via de software tegenhoudt. Het is vooral een extra bevestiging om indoor te vertrouwen op stuurmanskunst die gepaard gaat met grote voorzichtigheid.

Propellors

Ik gebruikte voor de zekerheid trouwens wel propellor beschermers zodat bij een eventuele botsing met de muur de drone niet zou crashen en schade veroorzaken. Ook bleef ik ver weg van het plafond. De ervaringsdeskundigen op de fora waren daar heel duidelijk over: de propellors zuigen de drone naar boven. Ik heb deze ervaring daardoor gelukkig niet zelf. De laatste tip die ik zeer ter harte nam en ook andere zou willen meegeven: loop achter de drone aan, zodat de kans klein is dat je eigen coördinatie bij het sturen in de war raakt. Een drone die om zijn as is gedraaid, vliegt namelijk ineens naar rechts als je het pookje op de afstandsbediening naar links drukt. In een kleine ruimte kan dat ene moment net het verschil maken.

Filmen

Wat me vooral opvalt aan filmen met een drone is dat de beelden slechter worden wanneer de drone om zijn as draait. Omhoog vliegen en 360 graden draaien lijkt vooraf een aardig uitzicht op te leveren, maar het zorgt vooral voor misselijkheid en wazige beelden. Ik heb bij deze vlucht daarom vooral geprobeerd opnames te maken terwijl de drone een bepaalde, eenvoudige lijn beschrijft in de lucht. De camera is bij dit model daarnaast afzonderlijk naar boven en beneden te bewegen. De combinatie van camerabeweging en drone-beweging biedt weer extra mogelijkheden.

Informatie

Het is mijn dagelijks werk om bij organisaties een kijkje in de keuken te krijgen. Ik maak voor organisaties verhalen over wat mensen drijft, waar ze goed in zijn en wat ze bijzonder maakt. Met de drone is dat kijkje achter de schermen ook heel letterlijk mogelijk. Als jij ook eens opnames wilt van je bedrijfshal, zalencomplex of anderszins, neem gerust contact op!