Mensen boeien en organisaties daardoor ook. Want mensen leggen er hun ziel in. Of tenminste een stukje ervan. Organisaties worden zo persoonlijkheden en hebben dan ook een ziel. En wat is er nou wezenlijker, dan in iemands ziel te mogen kijken? De corporate story, het organisatieverhaal, het is de spiegel van de organisatieziel.

 

Moeras

De vreugde over een nieuwe opdracht die mijn nieuwsgierigheid prikkelt. Het is verslavend om een nieuw verhaal te mogen maken. En zelfs wat daarna komt, dat trekt me. In het onvermijdelijke moeras zwemmen, in de grote brei aan woorden, feiten en meningen.

 

 

 

Je ziel in de corporate story

 

 

 

 

 

 

Euforie

Ik worstel me er doorheen. Wentel me in informatie. Op jacht naar de glimp van het verhaal dat me uiteindelijk altijd uit de drek zal sleuren. Pure euforie volgt. Mooier nog dan een voorpagina-artikel voor de krant schrijven. Vooral wanneer de opdrachtgever trots is op zijn verhaal, dat ik mocht schrijven. Dan ik heb een ziel geraakt. Met een corporate story.

 

Story

Bovenstaande is in het kort een ‘story’. Het volgt de klassieke contouren van storytelling. Het is welgemeend. Ik mag soms de hoofdpersoon zijn die onbevreesd opnieuw het avontuur aangaat, maar al snel tegenslag op tegenslag krijgt te verduren. Gelukkig altijd samen met de opdrachtgever. Om toch uiteindelijk worstelend boven te komen en samen het resultaat te vieren.

 

Contact

Storytelling heeft als doel anderen een verhaal te vertellen om samen iets te delen, verbinding te maken. Op een manier die we van oudsher gewend zijn. Door elkaar aan te spreken op feit en gevoel, hart en verstand. Tegenwoordig een belangrijk middel voor organisaties om in contact te komen en te blijven met klanten en omgeving.

 

Verschillen

De corporate story en storytelling zijn echter twee verschillende dingen. Een corporate story is weliswaar een verhaal, maar nooit eentje waar je als argeloze lezer, als klant van een organisatie van smult. De corporate story is volgens mij in de eerste plaats een middel om samen met de opdrachtgever scherp te maken wie, wat, waar, hoe, wanneer en vooral waarom de organisatie er is.

 

Ziel

Een verhaal waarin hoofd- en bijzaken duidelijk worden. Waarin feiten zijn verwerkt, naast meningen en overtuigingen. Een verhaal met een tone of voice, missie en visie. Een verhaal dat gaat over hoofd, handen, voeten, hart en ziel van de organisatie. Om vervolgens te gebruiken als basis voor alle verhalen die de organisatie anderen wel vertelt. Waarin dan steeds een stukje van die ziel doorklinkt.

 

Diepgaan

Daarom is het ook zo belangrijk om diep te gaan. Hoe beter onderbouwd, hoe sterker de reflectie van de kern van de organisatie. Alles wat maar kan bijdragen aan onderbouwing van de beschrijving van de ziel, is welkom. Van interview tot marktonderzoek, van Google Keywords tot klantverhaal. Hoe beter het verhaal namelijk weergeeft wat en waarom de organisatie is, hoe groter de houdbaarheid en hoe meer toepassingsmogelijkheden.

 

Middelen

Het doel voor de corporate story is geslaagd wanneer uiteindelijk de opdrachtgever zichzelf herkent in het verhaal. Er trots op is en iedereen daarover wil vertellen. Hoe je dat vertelt, daar gebruik je vervolgens storytelling voor. Dat weer ingezet kan worden in middelen als webdesign, webteksten, flyers, video’s en blogs. Het is daarna een kwestie van knippen, plakken, bewerken. Want de basis ligt er. De ziel ligt bloot.

Neem gerust contact op voor meer informatie: jouke.schaafsma@wordcontext.nl of 06-45971927