Een merk bouwen is persoonlijkheid uitstralen. Maar toch, als ik naar mijn concurrenten kijk of die van mijn klanten, dan focus ik me eerst op het uiterlijk: hun producten. Het gras lijkt er dan soms groener. Maar we kunnen ontspannen, merk ik. Door gewoonweg te leren van ‘wat’ ze maken. Merken worden onderscheidend door de mensen erachter te laten doorklinken.

 

Oh nee, zij doen het ook al

 

 

 

 

 

 

Kopiëren

De kans dat je een product maakt of dienst levert die nog niemand levert, is relatief klein. Als dat al zo is, is de kans nog steeds klein dat je voor altijd de enige zult zijn. Alles is zichtbaar geworden. Wat valt er niet te kopiëren? Vraag de detailhandel en uitgevers maar wat er veranderde door de komst van internet. Er zal altijd wel iemand komen die niet alleen producten en diensten kopieert, maar zelfs het merkverhaal gewoonweg napraat.

 

Nieuw bedrijf

Momenteel werk ik met een partner aan het opzetten van een samenwerkingsverband voor webdesign. Ik wierp een blik op de concurrentie en dacht: wij gaan niet uniek zijn door onze technische vaardigheden. Zo veel is wel duidelijk. Oh ja, we gaan Sitebord heten. Waarover hier vast later meer.

 

Unieke content

Zelfs de optelsom van onze gezamenlijke vaardigheden en competenties (unieke content en websites op maat maken vanuit een strategische visie), zijn weliswaar een mooie combinatie, maar op zichzelf niet onderscheidend. Het wordt al meer bijzonder wanneer we onze karaktereigenschappen benoemen en kunnen beschrijven waarom bij ons dan 1+1 toch 3 wordt. Maar als we het daarbij laten, blijven we ogenschijnlijk alsnog een van de vele honderden van dit soort bedrijven in de wereld.

 

Een persoonlijk merk

Maar niet gewanhoopt. Want wat maakt ons dan onderscheidend? Volgens mij is dat zo plat als het ook diep is: door wie wij ontmoeten, door de wijze waarop we omgaan met klanten en elkaar, door onze persoonlijkheden, doordat we er zijn op onze plek. Ja, lekker filosofisch. Dus hoe vertaal je dat nou tot een werkelijk onderscheidend merkverhaal? Hoe ga je dat stuk wat een merk onderscheidend maakt, omzetten naar communicatiemiddelen zoals een website?

 

Aan de slag

Mijn gevoel zegt me: blijven luisteren, schaven, lange adem hebben. Zoals door in ieder geval producten en diensten te leveren die bij je passen, op een manier die iets zegt over jouw persoonlijkheid. Door aanwezig te zijn waar je klanten zijn. Je producten en jezelf laten zien. Door open te staan voor contact. En door over je product te blijven vertellen vanuit jezelf en door je klanten te vragen er ook over te praten. Over wat het teweeg brengt en dus uiteindelijk welke toegevoegde waarde het heeft. Vanuit verschillende invalshoeken. Dus financieel, maatschappelijk, praktisch en persoonlijk.